Mater Populi fidelis (2/3)

Dykasteria Nauki Wiary, 7 X 2025

Mater Populi fidelis (2/3)

Nota doktrynalna dotycząca niektórych tytułów maryjnych odnoszących się do współpracy Maryi w dziele zbawienia

Matka wierzących

34. W przypadku Maryi pośrednictwo to przybiera formę macierzyńską [ 64 ]- dokładnie tak, jak postąpiła w Kanie Galilejskiej [ 65 ], i jak zostało to potwierdzone pod krzyżem [ 66 ]. Papież Franciszek wyjaśnił to w następujących słowach: "Ona jest Matką. A jest to tytuł, który otrzymała od Jezusa, właśnie tam, w momencie śmierci na krzyżu (por. J 19,26-27). Twoje dzieci, Ty jesteś Matką. (...) Przyjęła dar bycia Jego Matką i obowiązek towarzyszenia nam jako Matka, bycia naszą Matką" [ 67 ].

35. Tytuł Matki ma swoje korzenie w Piśmie Świętym i u Ojców Kościoła, został przedłożony przez Magisterium, a jego treść była stopniowo rozwijana - aż do przedstawienia go podczas Soboru Watykańskiego II [ 68 ] oraz w wyrażeniu duchowe macierzyństwo w Encyklice Redemptoris Mater [ 69 ]. To duchowe macierzyństwo Maryi wypływa z jej fizycznego macierzyństwa względem Syna Bożego. Rodząc Chrystusa według ciała, dzięki swojej wolnej i pełnej wiary zgodzie na tę misję, Maryja Dziewica zrodziła w wierze wszystkich chrześcijan, którzy są członkami mistycznego ciała Chrystusa - innymi słowy, zrodziła całego Chrystusa, Głowę i członki [ 70 ].

36. Udział Maryi Dziewicy jako Matki w życiu Syna - od Wcielenia aż po krzyż i Zmartwychwstanie - nadaje Jej współdziałaniu w dziele odkupienia Chrystusa charakter jedyny i wyjątkowy. Ma to szczególne znaczenie dla Kościoła, "gdy rozważa duchowe macierzyństwo Maryi, którym obejmuje Ona wszystkie członki Ciała Mistycznego; w pełnym ufności błaganiu, gdy doświadcza wstawiennictwa swej Orędowniczki i Wspomożycielki" [ 71 ]. Ten macierzyński wymiar określa relację Maryi Dziewicy z Chrystusem i Jej współpracę we wszystkich momentach dzieła zbawienia. W swojej misji Matki Maryja pozostaje w wyjątkowej relacji zarówno z Odkupicielem, jak i z odkupionymi, do których sama należy jako pierwsza. "Maryja jest typos (wzorem) Kościoła i nowego narodzenia, które w Niej się dokonuje", a jeszcze bardziej - jest symbolem i "syntezą samego Kościoła" [ 72 ]. To macierzyństwo rodzi się z całkowitego daru z siebie oraz z powołania do służby tajemnicy [ 73 ]. W tym właśnie macierzyństwie Maryi zawiera się w syntezie wszystko, co możemy powiedzieć o macierzyństwie według łaski oraz o aktualnym miejscu Maryi w odniesieniu do całego Kościoła.

37. Duchowe macierzyństwo Maryi ma pewne określone cechy charakterystyczne:

a) Ma ona swoje źródło w tym, że jest Matką Boga i rozszerza swoje macierzyństwo na uczniów Chrystusa [ 74 ], a także na wszystkich ludzi [ 75 ]. W tym znaczeniu współpraca Maryi ma charakter wyjątkowy i różni się od współdziałania "innych istot stworzonych" [ 76 ]. Jej wstawiennictwo nie ma charakteru pośrednictwa kapłańskiego, takiego jak u Chrystusa, lecz wpisuje się w porządek i analogię macierzyństwa [ 77 ]. Gdy wstawiennictwo Maryi zostaje złączone z Jego dziełem, dary, które otrzymujemy od Pana, są nam przedstawione w świetle macierzyńskim, pełnym czułości i bliskości Matki [ 78 ], którą Jezus chciał się z nami podzielić (por. J 19,27).

b) Macierzyńskie współdziałanie Maryi ma swoje źródło w Chrystusie, a zatem ma charakter uczestniczący, to znaczy jest to "współdziałanie pochodzące z uczestnictwa w jednym źródle" [ 79 ], którym jest jedyne pośrednictwo Chrystusa. Maryja wchodzi w całkowicie osobisty sposób w jedyne pośrednictwo Chrystusa [ 80 ]. Jej macierzyńska rola "żadną miarą nie przyćmiewa ani nie umniejsza tego jedynego pośrednictwa Chrystusa, lecz ukazuje Jego moc. Cały bowiem zbawienny wpływ Błogosławionej Dziewicy na ludzi" wypływa "z nadmiaru zasług Chrystusa, opiera się na Jego pośrednictwie, od tego pośrednictwa całkowicie zależy i z niego czerpie całą swoją moc" [ 81 ]. W swoim macierzyństwie Maryja nie stanowi przeszkody między ludźmi a Chrystusem; przeciwnie - Jej macierzyńska rola jest nierozerwalnie związana z rolą Chrystusa i skierowana ku Niemu. Tak rozumiane macierzyństwo Maryi nie ma na celu osłabienia jedynej czci należnej Chrystusowi, lecz raczej ją umacnia [ 82 ]. Należy zatem unikać tytułów i wyrażeń odnoszących się do Maryi, które przedstawiają Ją jako swego rodzaju "piorunochron" wobec sprawiedliwości Pana, jak gdyby Maryja była konieczną alternatywą dla niewystarczającego miłosierdzia Boga. Sobór Watykański II przypomniał, jaki powinien być kult oddawany Maryi: "kult skierowany ku chrystologicznemu centrum wiary chrześcijańskiej, tak że «gdy czci doznaje Matka, to i Syn (...) zostaje poznany, ukochany i wielbiony w sposób należyty»" [ 83 ]. Ostatecznie macierzyństwo Maryi jest podporządkowane [ 84 ] wyborowi, jakiego dokonał Ojciec, dziełu Chrystusa i działaniu Ducha Świętego.

c) Kościół nie jest punktem odniesienia jedynie dla duchowego macierzyństwa Maryi: to właśnie sakramentalny wymiar Kościoła jest miejscem, w którym stale wyraża się Jej macierzyńska funkcja [ 85 ]. Maryja działa z Kościołem, w Kościele i dla Kościoła. Jej macierzyństwo urzeczywistnia się w komunii kościelnej, a nie poza nią; Ona prowadzi Kościół i towarzyszy mu. Kościół uczy się od Maryi swego własnego macierzyństwa [ 86 ]: w przyjmowaniu Słowa Bożego, które ewangelizuje, nawraca i głosi Chrystusa; w darze życia sakramentalnego - Chrztu i Eucharystii oraz w wychowaniu i formacji matczynej, która pomaga dzieciom Bożym rodzić się i wzrastać [ 87 ]. Można zatem powiedzieć, że "płodność Kościoła jest tą samą płodnością, co płodność Maryi, i urzeczywistnia się w życiu jego członków na tyle, na ile «w małych rzeczach» przeżywają to, czego doświadczyła Matka, to znaczy miłują na wzór Jezusa" [ 88 ]. Maryja, jako Matka - podobnie jak Kościół - żywi nadzieję, że Chrystus zostanie zrodzony w nas [ 89 ], a nie, żeby zająć Jego miejsce. Dlatego, "dzięki niewyczerpanemu źródłu, które tryska z otwartego boku Chrystusa, Kościół, Maryja i wszyscy wierzący, na różne sposoby stają się kanałami wody żywej. W ten sposób sam Chrystus objawia swoją chwałę w naszej małości" [ 90 ].

Wstawiennictwo

38. Maryja jest zjednoczona z Chrystusem w wyjątkowy sposób dzięki swojemu macierzyństwu i temu, że jest pełna łaski. Wskazuje na to pozdrowienie anioła (por. Łk 1,28), który używa pewnego słowa (kecharitōmenē) - jedynego i wyjątkowego w całej Biblii. Ona, która przyjęła w swoim łonie moc Ducha Świętego i została Matką Boga, staje się dzięki temu samemu Duchowi Matką Kościoła [ 91 ]. Dzięki temu szczególnemu połączeniu macierzyństwa i łaski, Jej modlitwa za nas posiada wartość i skuteczność, których nie można porównać z żadnym innym wstawiennictwem. Św. Jan Paweł II łączył tytuł Pośredniczki z tą funkcją macierzyńskiego wstawiennictwa, ponieważ Ona "staje «pomiędzy», czyli pośredniczy, nie jako obca, lecz ze stanowiska Matki, świadoma, że jako Matka może - lub nawet więcej: «ma prawo» - powiedzieć Synowi o potrzebach ludzi" [ 92 ].

39. Wiara katolicka z Pisma Świętego wyprowadza, że ci, którzy przebywają z Bogiem w niebie, mogą nadal dokonywać podobnych aktów miłości, wstawiając się za nami i towarzysząc nam. Widzimy na przykład, że aniołowie są "duchami posłanymi, aby służyć tym, którzy mają odziedziczyć zbawienie" (Hbr 1,14). Mówi się o misjach wykonywanych przez aniołów (por. Tb 5,4; 12,12; Dz 12,7-11; Ap 8,3-5). Są aniołowie, którzy pomagają Jezusowi na pustyni, kiedy jest kuszony (por. Mt 4,11) i w chwilach męki (por. Łk 22,43). W psalmie otrzymujemy obietnicę, że Bóg "swoim aniołom rozkazał w twej sprawie, aby cię strzegli na wszystkich twych drogach" (Ps 91,11).

40. Teksty te ukazują, że niebo nie jest całkowicie oddzielone od ziemi. Otwiera to możliwość otrzymania wstawiennictwa ze strony tych, którzy przebywają w niebie. Księga Zachariasza przedstawia anioła Bożego, który mówi: "Panie Zastępów, czy długo jeszcze nie przebaczysz Jerozolimie i miastom Judy, na które gniewasz się już lat siedemdziesiąt?" (Za 1,12). Podobnie Apokalipsa mówi o "zabitych", męczennikach w niebie, którzy wstawiają się za nami, prosząc Boga, aby działał na ziemi, wyzwalając nas od niesprawiedliwości: "Ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego i dla świadectwa, jakie mieli. I głosem donośnym tak zawołały: «Jak długo jeszcze, Władco święty i prawdziwy, nie będziesz sądził i wymierzał za krew naszą kary tym, co mieszkają na ziemi?»" (Ap 6,9-10). Już w tradycji judeo-hellenistycznej istniało przekonanie, że sprawiedliwi po śmierci wstawiają się za ludem (por. 2 Mch 15,12-14).

41. Maryja, która w niebie miłuje "resztę swojego potomstwa" (Ap 12,17), tak jak towarzyszyła modlitwie apostołów, gdy otrzymali Ducha Świętego (por. Dz 1,14), tak i teraz nadal towarzyszy naszym modlitwom swoim macierzyńskim wstawiennictwem. W ten sposób kontynuuje postawę służby i współczucia, którą okazała podczas wesela w Kanie Galilejskiej (por. J 2,1-11) i nadal zwraca się do Jezusa, mówiąc: "Nie mają już wina" (J 2,3). W hymnie pochwalnym widzimy Maryję jako niewiastę ze swojego ludu, która chwali Boga, ponieważ "wywyższył pokornych, a głodnych napełnił dobrami" (Łk 1,52-53), ponieważ "pomógł Izraelowi, swojemu słudze, pamiętając o swoim miłosierdziu, jak obiecał naszym ojcom" (Łk 1,54-55), i dostrzegamy jej gotowość, gdy bez wahania wyrusza, by pomóc swojej krewnej Elżbiecie (por. Łk 1,39-40). Dlatego Lud Boży pokłada głęboką ufność w jej wstawiennictwie.

42. Wśród wybranych i uwielbionych razem z Chrystusem na pierwszym miejscu stoi Matka, dzięki czemu możemy stwierdzić, że istnieje wyjątkowa współpraca Maryi w dziele zbawczym, którego Chrystus dokonuje w swoim Kościele. Jest to wstawiennictwo, które przemienia Ją w macierzyński znak miłosierdzia Pana. W ten sposób - ponieważ On sam tak postanowił - Pan nadaje swojemu działaniu wobec nas oblicze macierzyńskie [ 93 ].

Matczyna bliskość

43. Obecność różnych form kultu, obrazów i sanktuariów maryjnych ukazuje konkretne macierzyństwo Maryi, która pochyla się nad życiem swoich dzieci. Przykładem tego jest objawienie Matki Bożej św. Juanowi Diego, Indianinowi, na górze Tepeyac. Maryja zwraca się do niego czułymi słowami matki: "Mój synku, mój Juanito". A w obliczu trudności, jakie św. Juan Diego napotyka w realizacji powierzonej mu misji, Maryja objawia mu siłę swojego macierzyństwa: "Czyż nie jestem tutaj, ja, twoja Matka? (...) Czyż nie jesteś w fałdzie mojego płaszcza, w zgięciu moich ramion?" [ 94 ].

44. Doświadczenie macierzyńskiej miłości Maryi, które przeżywał św. Juan Diego, jest osobistym doświadczeniem chrześcijan, przyjmujących miłość Maryi i oddających w Jej ręce "potrzeby życia codziennego. Pełni ufności otwierają oni swe serca, aby uprosić Jej macierzyńskie wstawiennictwo i uzyskać Jej niezawodną opiekę" [ 95 ]. Oprócz tych niezwykłych przejawów Jej bliskości, istnieją codzienne stałe wyrazy Jej macierzyńskiej miłości w życiu wszystkich Jej dzieci. Nawet gdy nie prosimy o Jej wstawiennictwo, Ona jako Matka jest nam bliska, pomagając nam rozpoznać miłość Ojca, kontemplować zbawczy dar Chrystusa i przyjąć uświęcające działanie Ducha. Jej wartość dla Kościoła jest tak wielka, że duchowni muszą unikać wszelkiej politycznej instrumentalizacji tej bliskości Matki. Papież Franciszek wielokrotnie ostrzegał przed tym i wyrażał zaniepokojenie wobec "różnego rodzaju ideologiczno-kulturowych propozycji, które chcą zawłaszczyć spotkanie ludu z jego Matką" [ 96 ].

Matka łaski

45. Omówiony sens pojęcia "Matka wierzących" pozwala nam mówić o działaniu Maryi również w odniesieniu do naszego życia w łasce. Warto jednak zauważyć, że niektóre wyrażenia, które mogą być teologicznie do przyjęcia, łatwo nabierają charakteru wyobrażeniowego i symbolicznego, przekazując w rzeczywistości inne, mniej akceptowalne treści. Na przykład Maryja jest przedstawiana tak, jakby posiadała oddzielny od Boga zasób łaski, gdzie nie widać tak wyraźnie, że Pan w swojej hojnej i wolnej wszechmocy chciał Ją powiązać z przekazywaniem tego boskiego życia, które wypływa z jednego centrum - Serca Chrystusa, a nie Maryi [ 97 ]. Często przedstawia się Ją lub wyobraża jako źródło, z którego wypływa wszelka łaska. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że zamieszkanie Trójcy Świętej (łaska niestworzona) i udział w życiu boskim (łaska stworzona) są nierozłączne, nie możemy sądzić, że tajemnica ta mogłaby być uwarunkowana "przejściem" przez ręce Maryi. Wyobrażenia te wywyższają Maryję w taki sposób, że centralna rola Chrystusa może zniknąć lub przynajmniej zostać uwarunkowana. Kardynał Ratzinger wyjaśnił, że tytuł Maryi Pośredniczki wszystkich łask nie jest wyraźnie oparty na Boskim Objawieniu [ 98 ], a zgodnie z tym przekonaniem możemy dostrzec trudności, jakie stwarza to zarówno w refleksji teologicznej, jak i w duchowości.

46. Aby uniknąć tych trudności, macierzyństwo Maryi w porządku łaski należy rozumieć jako przygotowawcze. Z jednej strony, ze względu na swój charakter wstawienniczy [ 99 ],ponieważ macierzyńskie wstawiennictwo jest wyrazem tej "macierzyńskiej opieki" [ 100 ], która pozwala rozpoznać w Chrystusie jedynego Pośrednika między Bogiem a ludźmi. Z drugiej strony, matczyna obecność Maryi w naszym życiu nie wyklucza różnych Jej działań, które motywują nasze serca do otwarcia się na działanie Chrystusa w Duchu Świętym. I tak, na różne sposoby, pomaga nam przygotować się do życia w łasce, które tylko Pan może w nas zaszczepić.

47. Nasze zbawienie jest wyłącznie dziełem zbawczej łaski Chrystusa i nikogo innego. Św. Augustyn twierdził, że "jedynie łaska Zbawiciela niszczy to królestwo śmierci w każdym człowieku" [ 101 ] i wyjaśniał to jasno poprzez odkupienie niesprawiedliwego człowieka: "Jednakże za grzesznika, człowieka złego i przewrotnego, któż zechciałby ponieść śmierć, jeśli nie sam tylko Chrystus, tak sprawiedliwy, iż usprawiedliwił grzeszników. Nie było w nas, bracia, żadnych dobrych czynów; wszystkie były złe. A chociaż takie właśnie były czyny ludzi, nie opuściło ich jednak Boże miłosierdzie. Bóg wysłał Syna swego, aby nas wybawił. Nie złotem ani srebrem, ale ceną Jego przelanej krwi" [ 102 ]. Dlatego też, gdy św. Tomasz z Akwinu zadaje pytanie, czy ktoś może zasłużyć dla kogoś innego, odpowiada, że "nikt, oprócz samego Chrystusa, nie może wysłużyć komuś drugiemu pierwszej łaski w sposób ścisły" [ 103 ]. Żadna inna istota ludzka nie zasługuje na to w ścisłym tego słowa znaczeniu (de condigno) i nie ma co do tego żadnych wątpliwości: "nikt nie może bowiem być sprawiedliwy, jak tylko przez zasługi męki naszego Pana Jezusa Chrystusa" [ 104 ]. Jednak pełnia łaski Maryi istnieje również dlatego, że otrzymała ją darmowo, przed jakimkolwiek działaniem, "ze względu na przewidywane zasługi Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego" [ 105 ]. Tylko zasługi Jezusa Chrystusa, który oddał się aż do końca, mają zastosowanie w naszym usprawiedliwieniu; ono, mając na celu: "wieczne dobro uczestnictwa w Bogu, jest dziełem większym niż stworzenie nieba i ziemi" [ 106 ].

48.Jednakże człowiek może uczestniczyć poprzez swoje pragnienie w dobru bliźniego i jest słuszne (kongruentne), aby Bóg wysłuchał tego pragnienia miłości bliźniego, które człowiek wyraża "przez modlitwę" lub "przez same uczynki miłosierdzia" [ 107 ]. To prawda, że ten dar łaski może być udzielony tylko przez Boga, ponieważ "przewyższa miarę natury" [ 108 ] i istnieje nieskończona odległość [ 109 ] między naszą naturą a Jego boskim życiem. Może to jednak uczynić, wypełniając pragnienie Matki, która w ten sposób radośnie przyłącza się do dzieła Bożego jako pokorna służebnica.

49. Tak jak w Kanie Galilejskiej, Maryja nie mówi Chrystusowi, co ma zrobić. Ona wstawia się za nami, ukazując Chrystusowi nasze braki, potrzeby i cierpienia, aby On mógł działać swoją boską mocą [ 110 ]: "Nie mają już wina" (J 2,3). Również dzisiaj pomaga nam Ona otworzyć się na działanie Boga [ 111 ]: "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie" (J 2,5). Jej słowa nie są zwykłą wskazówką, ale stają się autentyczną pedagogiką macierzyńską, która pod wpływem Ducha Świętego wprowadza człowieka w głąb tajemnicy Chrystusa [ 112 ]. Maryja słucha, podejmuje decyzje i działa [ 113 ], aby pomóc nam otworzyć nasze życie na Chrystusa i Jego łaskę [ 114 ], ponieważ tylko On oddziałuje w najgłębszej części naszej istoty.

Gdzie tylko Bóg może dotrzeć

50. Jak przypomina nam Katechizm, łaska uświęcająca jest "przede wszystkim darem Ducha Świętego, który usprawiedliwia nas i uświęca" [ 115 ]. Nie jest ona jedynie pomocą, energią, którą się posiada, ale "darem darmo danym, przez który Bóg obdarza nas swoim życiem wlanym przez Ducha Świętego do naszej duszy" [ 116 ], co można opisać jako zamieszkanie Trójcy w jej najgłębszej intymności, w sensie przyjaźni z Bogiem, przymierza z Panem. Tylko Bóg może to uczynić, ponieważ wymaga to przezwyciężenia "nieskończonej" dysproporcji [ 117 ]. Ten dar Trójcy Świętej - "sam tylko Bóg może wniknąć w duszę" [ 118 ] (illabitur) - wiąże się z przemianą zachodzącą w najgłębszej istocie wierzącego [ 119 ].Św. Tomasz z Akwinu, aby wskazać na to przeniknięcie do wnętrza istoty ludzkiej, używał tego czasownika, odnoszącego się wyłącznie do Boga, illabi, ponieważ tylko Bóg, nie będąc stworzeniem, może dotrzeć do intymności osobowej bez naruszania wolności i tożsamości osoby [ 120 ]. Tylko Bóg dociera do najgłębszej istoty człowieka, aby dokonać jego wyniesienia i przemiany, kiedy oddaje się jako przyjaciel, i dlatego "żadne stworzenie nie może udzielić łaski" [ 121 ]. Św. Tomasz powtarza to, mówiąc o łasce sakramentalnej: jako przyczyna główna "sam tylko Bóg wywołuje wewnętrzny skutek sakramentu: już to dlatego, że sam tylko Bóg może wniknąć w duszę, w której dokonuje się skutek sakramentu, a nie można czegoś bezpośrednio zdziałać tam, gdzie się nie jest; już to dlatego, że łaska, która jest wewnętrznym skutkiem sakramentu, jest od Boga" [ 122 ].

51. Inni autorzy wyrazili podobną opinię [ 123 ]. Wśród nich wyróżnia się św. Bonawentura, który nauczał, że kiedy Bóg działa łaską uświęcającą w człowieku, czyni go absolutnie bezpośrednio zbliżonym do Siebie [ 124 ]. Bóg, dzięki łasce, zbliża się całkowicie do człowieka, w absolutnej bezpośredniości, "wnikając" w jego wnętrze, czego tylko On może dokonać [ 125 ]. Ta sama łaska stworzona nie działa jako "pośrednik", ale jest bezpośrednim skutkiem przyjaźni, którą Bóg obdarza, dotykając bezpośrednio ludzkiego serca. A zatem, ponieważ to Bóg dokonuje przemiany osoby, kiedy obdarza ją przyjaźnią, nie ma żadnego pośrednika między Bogiem a przemienionym człowiekiem [ 126 ]. Tylko Bóg jest w stanie tak głęboko wniknąć, aby uświęcić, aż stanie się całkowicie bezpośredni, i tylko On może to zrobić bez unicestwiania osoby [ 127 ].

52. We Wcieleniu odwieczny i naturalny Syn Boży [ 128 ] przyjął naturę ludzką, zajmującą wyjątkowe miejsce w ekonomii zbawienia. Jest ona hipostatycznie zjednoczona z Synem dzięki łasce, która "jest poza wszelką wątpliwością nieskończona" [ 129 ]; w tym człowieczeństwie "w najwyższym stopniu spotęgowana jest łaska przyjęta przez duszę Chrystusa. Nadobfitość tej łaski pozwala Chrystusowi (competit sibi) zlewać ją na innych, a to wszak jest charakterystyczną funkcją Głowy" [ 130 ]. Takie człowieczeństwo uczestniczy w rozlewaniu łaski uświęcającej, która z niego wypływa lub "przelewa się" [ 131 ]. W konsekwencji "zgodnie ze swoją ludzką naturą jest źródłem wszelkiej łaski", jako Głowa, od której łaska spływa na innych (in alios trasfundetur) [ 132 ]. Ta ludzka natura jest nieodłączna od naszego zbawienia, ponieważ "poprzez Wcielenie wszystkie zbawcze czyny Słowa dokonują się zawsze w zjednoczeniu z naturą ludzką, którą przyjęło Ono dla zbawienia wszystkich ludzi" [ 133 ]. Poprzez przyjęcie ludzkiej natury Syn Boży "zjednoczył się w pewien sposób z każdym człowiekiem" i "przelawszy dobrowolnie swoją krew, wysłużył nam życie" [ 134 ]. Dzięki łasce wierni są zjednoczeni z Chrystusem i uczestniczą w Jego misterium paschalnym w taki sposób, że mogą żyć w intymnej i jedynej jedności z Nim, co św. Paweł wyraził następującymi słowami: "Już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus" (Ga 2,20).

53. Żadna osoba ludzka, nawet apostołowie czy Najświętsza Maryja Panna, nie może działać jako wszechogarniający dawca łaski. Tylko Bóg może obdarzyć łaską [ 135 ] i czyni to poprzez człowieczeństwo Chrystusa [ 136 ], ponieważ "to szczególna łaska człowieka-Chrystusa, że jest zjednoczony z Bogiem w jedności osoby" [ 137 ]. Chociaż Najświętsza Maryja Panna jest w sposób wyjątkowy "pełną łaski" i "Matką Boga", Ona sama, podobnie jak i my, jest przybraną córką Ojca, a także, jak pisze poeta Dante Alighieri, "Córą swego Syna" [ 138 ]. Ona współpracuje w ekonomii zbawienia poprzez pośrednictwo pochodne i podporządkowane; dlatego też wszelkie wyrażenia dotyczące Jej "pośrednictwa" łaski należy rozumieć w odległej analogii do Chrystusa i Jego jedynego pośrednictwa [ 139 ].

54. W doskonałej bliskości między człowiekiem a Bogiem, w przekazywaniu łaski, nawet Maryja nie może interweniować. Ani przyjaźń z Jezusem Chrystusem, ani zamieszkanie Trójcy Świętej (w nas) nie mogą być postrzegane jako coś, co dociera do nas poprzez Maryję lub świętych. W każdym razie możemy powiedzieć, że Maryja pragnie tego dobra dla nas i prosi o nie razem z nami. Liturgia, która jest również lex credendi, pozwala nam potwierdzić tę współpracę Maryi, nie w przekazywaniu łaski, ale w macierzyńskim wstawiennictwie. Rzeczywiście, w liturgii uroczystości Niepokalanego Poczęcia, kiedy wyjaśnia się, w jakim znaczeniu przywilej udzielony Maryi został udzielony dla dobra Ludu, stwierdza się, że Ona "wyprasza łaskę swojemu ludowi" (advocata gratiae) [ 140 ], to znaczy jako Ta, która wstawia się za nami, prosząc o dar łaski.

55. Jak naucza Sobór Watykański II: "Cały bowiem zbawienny wpływ Błogosławionej Dziewicy na ludzi (...) nie przeszkadza zaś w żaden sposób bezpośredniej łączności wiernych z Chrystusem, ale ją umacnia" [ 141 ]. Z tego powodu należy unikać wszelkich opisów, które mogłyby sugerować, w sposób neoplatoniczny, rodzaj wielostopniowego wylewania łaski, tak jakby łaska Boża spływała poprzez różnych pośredników - takich jak Maryja - podczas gdy jej ostateczne źródło (Bóg) pozostawałoby oderwane od naszego serca. Interpretacje te mają negatywny wpływ na prawidłowe zrozumienie wewnętrznego, bezpośredniego i natychmiastowego spotkania, które łaska urzeczywistnia między Panem a sercem wierzącego [ 142 ]. Faktem jest, że tylko Bóg usprawiedliwia [ 143 ]. Tylko Bóg Trójjedyny, tylko On podnosi nas, abyśmy pokonali nieskończoną dysproporcję dzielącą nas od życia boskiego; tylko On urzeczywistnia mieszkanie Trójcy Świętej w nas; tylko On wchodzi w nas, przemieniając i czyniąc nas uczestnikami swojego boskiego życia. Nie przydaje się czci Maryi, przypisując Jej jakiekolwiek pośrednictwo w realizacji tego dzieła, które należy wyłącznie do Boga.

[64] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 38: AAS 79 (1987), 411.
[65] Por. Tamże, n. 21: AAS 79 (1987), 387-389.
[66] Por. Tamże, n. 23: AAS 79 (1987), 390-391.
[67] Franciszek, Codzienne medytacje. Bolesna, uczennica i matka "L’Osservatore Romano", 4 aprile 2020, 8.
[68] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 55-62: AAS 57 (1965), 59-63.
[69] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 4: AAS 79 (1987), 421.
[70] Por. Św. Paweł VI, Przemówienie na zakończenie III Sesji Soboru Watykańskiego II (21 XI 1964): AAS 56 (1964), 1015, 32: "Dlatego Maryję, Matkę Chrystusa, należy uważać również za Matkę wszystkich wiernych i wszystkich pasterzy, czyli Kościoła"; "Katechizm Kościoła Katolickiego", n. 963.
[71] Św. Paweł VI, Adhort. apost. Marialis cultus (2 II 1974), n. 22: AAS 66 (1974), 133.
[72] Por. H.U. von Balthasar, Theodramatik. Bd. 2 Die Personen des Spiels. Teil 2 Die Personen in Christus, Einsiedeln 21998, 306.
[73] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 56: AAS 57 (1965), 6: "całkowicie poświęciła samą siebie, jako służebnicę Pańską, osobie i dziełu swego Syna, pod Jego zwierzchnictwem i razem z Nim z łaski Boga wszechmogącego służąc misterium odkupienia".
[74] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 23: AAS 79 (1987), 391.
[75] Por. Sobór Watykański II, Konst. Dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 69:AAS 57 (1965), 66: "Matkę Boga i Matkę ludzi".
[76] Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 38: AAS 79 (1987), 411; por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 61: AAS 57 (1965), 63. Treść duchowego macierzyństwa Maryi jest obecna w najstarszych tekstach patrystycznych i ma swoje biblijne podstawy głównie w Ewangelii św. Jana, szczególnie w scenie krzyża.
[77] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 21: AAS 79 (1987), 388: "zarysowuje się to, w czym to nowe macierzyństwo wedle Ducha, a nie tylko wedle ciała konkretnie się przejawia. Przejawia się więcw trosce Maryi o ludzi, w wychodzeniu im naprzeciw w szerokiej skali ich potrzeb i niedostatków.
[78] Por. Franciszek, Homilia. Occasione Sollemnitatis Sanctae Dei Genetricis Mariae et in LIII Die Internationali ad Pacem fovendam (1 I 2020): AAS 112 (2020), 19.
[79] Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 38: AAS 79 (1987), 411-412; por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 62: AAS 57 (1965), 63.
[80] Por. Św. Jan Paweł II, Audiencja generalna (9 IV 1997), n. 2: "L’Osservatore Romano", 10 aprile 1997, 4 "Natomiast Maryja uczestniczyła w tym wydarzeniu, kiedy ono się dokonywało, i to jako Matka, Jej udział zatem ogarnia całe dzieło zbawcze Chrystusa".
[81] Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 60: AAS 57 (1965), 62; "Katechizm Kościoła Katolickiego", n. 970.
[82] Por. Franciszek, Audiencja generalna (24 III 2021): "L’Osservatore Romano", 24 marzo 2021, 8: "[Maryja] wskazuje na Pośrednika: Ona jest Hodegetrią. W ikonografii chrześcijańskiej Jej obecność jest powszechna, czasami nawet bardzo uwydatniona, jednak zawsze w relacji do Syna, i w zależności od Niego. Jej ręce, Jej oczy, Jej postawa są żywym «katechizmem» i zawsze sygnalizują podstawę, centrum - Jezusa. Maryja jest całkowicie zwrócona ku Niemu".
[83] Św. Jan Paweł II, List apost. Rosarium Virginis Mariae (16 X 2002), n. 4: AAS 95 (2003), 8, gdzie cytowany jest Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 66: AAS 57 (1965), 65.
[84] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 62: AAS 57 (1965), 63 "podporządkowaną rolę Maryi".
[85] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 40: AAS 79 (1987), 414-415.
[86] Por. Tamże, n. 43: AAS 79 (1987), 420.
[87] Por. Franciszek, Przemówienie z okazji nabożeństwa różańcowego w Bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie (4 V 2013): "L’Osservatore Romano", 6-7 maggio 2013, 7.
[88] Leon XIV, Homilia z okazji jubileuszu Stolicy Apostolskiej (9 VI 2025), 2: "L’Osservatore Romano", 10 giugno 2025, 2.
[89] Por. Franciszek, Adhort. apost. Evangelii gaudium (24 XI 2013), n. 285: AAS 105 (2013), 1135.
[90] Tenże, Enc. Dilexit nos (24 X 2024), n. 176: AAS 116 (2024), 1424.
[91] Por. Tenże, Audiencja generalna (18 XI 2020): "L’Osservatore Romano", 18 novembre 2020, 11.
[92] Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 21: AAS 79 (1987), 388-389.
[93] Por. Franciszek, Homilia. In sollemnitatem Sanctae Dei Genetricis Mariae et pro LVII Die Mundiali Pacis (1 stycznia 2024): AAS 116 (2024), 20.
[94] J.L. Guerrero Rosado, Nican Mopohua: Aquí se cuenta... el gran acontecimiento, Cuautitlán 2003, n. 23, 119.
[95] Św. Jan Paweł II, Audiencja generalna (13 VIII 1997), n. 4: "L’Osservatore Romano", 14 agosto 1997, 4.
[96] Franciszek, Homilia. In celebratione Beatae Mariae Virginis de Guadalupe (12 XII 2022): "L’Osservatore Romano", 13 dicembre 2022, 8: AAS 115 (2023), 53; por. Tenże, Homilia. In celebrationem Beatae Mariae Virginis de Guadalupe (12 XII 2023): "L’Osservatore Romano", 13 dicembre 2023, 11: AAS 116 (2024), 12.
[97] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 8: AAS 57 (1965), 11; Franciszek, Enc. Dilexit nos (24 X 2024), n. 96: AAS 116 (2024), 1398.
[98] Por. J. Ratzinger, Verbale della Feria IV del 21 febbraio 1996, Archiwum Dykasterii Nauki Wiary.
[99] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 21: AAS 79 (1987), 389. Ten charakter wstawienniczy pośrednictwa Maryi jest stałym nauczaniem ostatnich papieży. Por. Bł. Pius IX, Konst. apost. Ineffabilis Deus (8 XII 1854), Pontificis Maximi Acta. Pars prima, Roma 1854, 597-619; Leon XIII, Enc. Adiutricem populi (5 IX 1895): ASS 28 (1895-1896), 129-136; Św. Pius X, Enc. Ad diem illum (2 II 1904):AAS 36 (1903-1904), 455; Pius XII, Enc. Ad Caeli Reginam (11 X 1954),n. 17: AAS 46 (1954), 625-640, 636.
[100] Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 62: AAS 57 (1965), 63.
[101] Św. Augustyn, De peccatorum meritis et remissione et de baptismo parvulorum, I, 11, 13: CSEL 60, 14.
[102] Tenże, Sermo 23/A: CCSL 41, 322.
[103] Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I-II, q. 114, a. 6, co.
[104] Sobór Trydencki, Sesja VI: Dekret o usprawiedliwieniu, 7: DH 1530: tłum. pol.: Czym jest usprawiedliwienie grzesznika i jakie są jego przyczyny; w: Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznań 2007, n. 322.
[105] Bł. Pius IX, Konst. apost. Ineffabilis Deus (8 grudnia 1854), Pontificis Maximi Acta. Pars prima, Roma 1854, 616: tłum. pol.: Niepokalana Matka Chrystusa. Materiały z sympozjum mariologicznego Lublin, 23-24 kwietnia 2024 r., s. 267.
[106] Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I-II, q. 113, a. 9, co.
[107] Tamże, q. 114, a. 6, ad 3.
[108] Tamże, q. 114, a. 5, co.
[109] Por. Tamże, q. 114, a. 1, co.
[110] Por. Św. Jan Paweł II, Enc. Redemptoris Mater (25 III 1987), n. 21: AAS 79 (1987), 389.
[111] Por. Franciszek, Audiencja generalna (8 czerwca 2016): "L’Osservatore Romano", 9 giugno 2016, 8.
[112] Por. Tenże, Audiencja generalna (24 III 2021): "L’Osservatore Romano", 24 marzo 2021, 8; "Katechizm Kościoła Katolickiego", n. 2674.
[113] Por. Franciszek, Parole del Santo Padre durante la Recita del Santo Rosario (31 V 2013): "L’Osservatore Romano", 2 giugno 2013, 8.
[114] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 61: AAS 57 (1965), 63.
[115] "Katechizm Kościoła Katolickiego", n. 2003.
[116] Tamże, n. 1999.
[117] Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I-II, q. 114, a. 1, co.; Quaestiones disputatae de Veritate, 27, a. 3, ad 10.
[118] Por. Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, III, q. 64, a. 1, co.: (...) solus Deus illabitur animae.
[119] Por. Sobór Trydencki, Sessio VI. Decretum de iustificatione, 7: DH 1528-1531; ibid., Canones de iustificatione, 11: DH 1561.
[120] Por. Św. Tomasz z Akwinu, Quaestiones disputatae de Veritate, q. 28, a. 2, ad 8; Summa contra gentiles, II, cap. 98, n. 18; Tamże, III, cap. 88, n. 6.
[121] Por. Tenże, Quaestiones disputatae de Veritate, q. 27, a. 3, s.c. 5.
[122] Tenże, Summa Theologiae, III, q. 64, a. 1 co.
[123] M.in. Gennadiusz z Marsylii, De ecclesiasticis dogmatibus, 83: PL 58, 999B. Także św. Jan Kasjan, Collationes, VII, 13: PL 49, 683A. Ponadto, Dydym Ślepy, De Spiritu Sancto, 60: PL 23, 158C.
[124] Por. Św. Bonawentura, Collationes in Hexaemeron, XXI, 18: Opera Omnia, V, Quaracchi 1891, 434.
[125] Por. Tenże, Sententiarum Lib. I, d. 14, a. 2, q. 2, ad 2: Opera Omnia, I, Quaracchi 1891, 250.
[126] Por. Tamże, q. 2, fund. 3, 251.
[127] Por. Tamże, q. 2, fund. 4 e 8, 251-252.
[128] Por. Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I, q. 33. a. 3; Tamże, III, q. 23, a. 4.
[129] Tenże, Compendium theologiae, I, n. 215; por. Tenże, Summa Theologiae, III, q. 2, a. 10.
[130] Tenże, Summa Theologiae, III, q. 8, a. 5, co.; por. Tamże, q. 2, a. 12; q. 7, a. 9; q. 48, a. 1.
[131] Tenże, Compendium theologiae, I, n. 214.
[132] Tenże, Quaestiones disputatae de Veritate, q. 29, a. 5 co.
[133] Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Dominus Iesus (6 VIII 2000), n. 10: AAS 92 (2000), 750-751; por. Franciszek, Enc. Dilexit nos (24 X 2024), n. 59-63: AAS 116 (2024), 1386-1387.
[134] Sobór Watykański II, Konst. duszpast. Gaudium et spes (7 XII 1965), n. 22: AAS 58 (1966), 1042-1043.
[135] Por. Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I-II, q. 112, a. 1, co.
[136] Por. Tenże, Super Ioannem, cap. I, v. 16, lectio 10; Summa Theologiae, I-II, q. 112, a. 1, ad 1.
[137] Tenże, Compendium theologiae, I, n. 214.
[138] Dante Alighieri, Paradiso, XXXIII, 1.
[139] Por. Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 60, 62: AAS 57 (1965), 62-63; Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, III, q. 26.
[140] Missale Romanum ex Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate S. Pauli PP. VI promulgatum S. Ioannis Pauli PP. II cura recognitum, editio typica tertia, Typis Vaticanis 2008, 879.
[141] Sobór Watykański II, Konst. dogmat. Lumen gentium (21 XI 1964), n. 60: AAS 57 (1965), 62.
[142] Por. "Katechizm Kościoła Katolickiego", n. 2002.
[143] Por. Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I, q. 25, a. 3, ad 4: Usprawiedliwić, podobnie jak stworzyć, "może tylko Bóg, i to natychmiast".