Credo Maryjnych
Credo in Mariam Virginem
Pobożne wyznanie wiary w Najświętszą Maryję Pannę
- Wierzę w naukę Kościoła o Najświętszej Maryi Pannie, która jest nieodłączną Matką Najświętszego Pana i Zbawiciela naszego Jezusa Chrystusa, jedynego Syna Bożego, który został wcielony w Dziewicze łono Najświętszej Maryi Panny tak, że Ona pozostaje Dziewicą in Perpetuum.
- 2. Wierzę w nauczanie Kościoła w odniesieniu do Pierwszego Dogmatu Maryjnego, który stwierdza, że Matka Boża jest Matką Boga "Theotokos" zgodnie z definicją Soboru w Efezie w 431 roku.
- 3. Wierzę także w nauczanie Kościoła w odniesieniu do Drugiego Dogmatu Maryjnego, który stwierdza, że Matka Boża jest wieczną i zawsze Świętą Dziewicą (Aeipartenos), zgodnie z definicją Soboru Laterańskiego w 649 r.
- 4. Wierzę i podtrzymuję naukę Kościoła w odniesieniu do Trzeciego Dogmatu Maryjnego, który głosi Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny, zgodnie z definicją papieża Piusa IX w Konstytucji Apostolskiej Ineffabilis Deus z 8 grudnia 1854 r. Błogosławiona Pani od pierwszej chwili swego poczęcia była bez grzechu pierworodnego, bez skazy jakimkolwiek grzechem lub zmazą grzechu.
- 5. Wierzę także i podtrzymuję naukę Kościoła zawartą w Czwartym Dogmacie Maryjnym, który głosi Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Najświętsza Maryja Panna, z Ciałem i Duszą została wzięta do Nieba, zgodnie z definicją Papieża Piusa XII w Konstytucji Apostolskiej Munificentissimus Deus z 1 listopada 1950 r.
- 6. Stanowczo stoję również na stanowisku, że Najświętsza Maryja Panna powinna być otaczana najwyższą czcią czyli Hyper Dulia, która jest czcią wyższą od czci oddawanej innym świętym, zgodnie z nauką i praktyką Kościoła. Adoracja jest zarezerwowana wyłącznie dla Boga, a wstawiennictwo Najświętszej Maryi Panny u Jej Syna Jezusa jest bezpośrednie i skuteczne.
- 7. Mocno utrzymuję także, że Matka Boża jest "Matką Kościoła", jak oświadczył papież Paweł VI podczas Soboru Watykańskiego II (por. Redemptoris Mater 47, AAS 60 [1968-s. 438 i nast.]. Papież Paweł VI, Uroczyste wyznanie wiary, 30 czerwca 1968 [15]).
- Uważam także, że Najświętszej Maryi Panny nie można nigdy odłączyć od Swego Syna i od Jego zbawczej misji na świecie. Nie może też nigdy zostać oddzielona od Boga, gdyż jest Córką Ojca, Matką Syna i Oblubienicą Ducha Świętego, a teraz mieszka w Trójcy Przenajświętszej, pozostając stworzeniem Bożym i żyjąc na zawsze z Bogiem.
- Uważam również, że Matka Boża jest Pośredniczką Wszelkich Łask, jak naucza Kościół katolicki i co wyznają wszyscy wierni katolicy, i że ponadto należy Ją wzywać jako Orędowniczkę, Auxiliatrix i Adiutrix, zgodnie z definicją zawartą w Konstytucji dogmatycznej Lumen Gentium z 1964 r.
- Uważam, że Matka Boża jest Współodkupicielką doskonale podporządkowaną Swojemu Synowi, Panu Jezusowi Odkupicielowi, ale w pełni uczestniczącą w Jego cierpieniach i własnych, które ofiarowała Ojcu, aby przebłagać Jego Boską Sprawiedliwość i dokonać zadośćuczynienia za grzechy ludzkości. Współodkupicielka: odniesienia do Magisterium:
- 18 lipca 1885 roku papież Leon XIII zatwierdził modlitwę uwielbienia (laudes) do Jezusa i Maryi, udzielając odpustu 100 dni udzielonego przez Kongregację ds. Odpustów i Relikwii. We włoskiej wersji hymnu ku czci Maryi, Maryja nazywana jest "współodkupicielką świata" (corredentrice del mondo). W wersji łacińskiej nazywana jest "coadiutrix w odkupieniu świata" (mundo redimendo coadiutrix). Leon XIII zatwierdził zarówno włoską, jak i łacińską wersję modlitwy (Acta Sanctae Sedis [ASS]18 [1885] s. 93). Za pontyfikatu papieża św. Piusa X Stolica Apostolska trzykrotnie wyraziła zgodę na modlitwy wzywające Maryję jako Współodkupicielkę (por. Acta Sanctae Sedis [ASS] 41 [1908], s. 409); Acta Apostolicae Sedis [AAS] 5 [1913], s. 2. 364; AAS 6 [1914], s. 108-109).
- (Współodkupicielka w znaczeniu używanym w Kościele katolickim - por. Acta Sanctae Sedis [ASS] 41 [1908], s. 409); Acta Apostolicae Sedis [AAS] 5 [1913], s. 2. 364; AAS 6 [1914], s. 2. 108). Pius XI - pierwszy papież, który publicznie użył tytułu: jednorazowo 30 listopada 1933 r. (Discorsi di Pio XI, 2, s. 1013); ponownie 23 marca 1934 r. (L’Osservatore Romano [OR] 25 marca 1934, s. 1); i ponownie 28 kwietnia 1935 r. (OR 29-30 kwietnia 1935 s. 1). Papież św. Jan Paweł II publicznie użył tytułu Współodkupicielka sześciokrotnie: Audiencja Generalna, 10 grudnia 1980 (Insegnamen