Różne teksty maryjne

02 lipiec 2013

Co zawdzięczamy Maryi?

0 komentarzy · 10695 czytań · Drukuj

Rolę Maryi w życiu Kościoła i poszczególnych chrześcijan odkrywano powoli, ale już w starożytności pojawiają się te elementy kultu i nauki o Matce Pana, które dziś praktykujemy.

Ewangelia jest dobrą nowiną o Jezusie. Uczniowie Jezusa opowiadali o Jego czynach i przypominali Jego słowa. Ich nauki zostały spisane w czterech niewielkich księgach zwanych Ewangeliami. Zbawcza ingerencja Boga w ludzkie dzieje była czymś tak niezwykłym, że uwaga pierwszych pokoleń chrześcijańskich koncentrowała się na Jezusie, Synu Bożym. A ludom pogańskim, którym zaczęto głosić Ewangelię, trzeba było opowiedzieć także o Bogu Jedynym.

Z czasem jednak informacje o Jezusie zaczęto poszerzać. Skoro urodził się człowiekiem, miał przecież Matkę. Przypominaliśmy sobie dotąd, jak osoba Maryi coraz bardziej interesowała pierwszych wyznawców Jezusa. Najstarsza wzmianka o Jego Matce przedstawia Ją w sposób anonimowy. Św. Paweł w Liście do Galatów, napisanym około 53-54 r. zwraca uwagę na Syna Bożego, który pojawia się jako konkretna, historyczna postać; "Gdy nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty, zrodzonego pod Prawem" (4,4). Ewangelia według św. Marka, spisana około 64 r. wspomina już wyraźniej o Matce Jezusa (3,31-32) nazywając Go "synem Maryi" (6,3). Jeszcze później (70-80 r.) zredagowane Ewangelie według św. Mateusza i św. Łukasza, we wprowadzających rozdziałach opowiadają o dziewiczym poczęciu Jezusa z Ducha Świętego, o Jego narodzeniu i niektórych wydarzeniach z Jego dzieciństwa, w których Jezus jest ukazany jako ściśle związany z osobą Matki. Obie tak zwane Ewangelie Dzieciństwa (Mt 1-2 i Łk 1-2) wybiegają w przyszłość i przygotowują słuchacza (czy czytelnika) na to, że Jezus będzie prześladowany, a Jego Matka z konieczności będzie mieć udział w Jego cierpieniach. Ewangelia Jana, zredagowana jako ostatnia, (ok. 90-100 r.) zwraca uwagę na więzi, jakie się nawiązują pomiędzy Matką Jezusa i Jego uczniami. Jezus przed samą swoją śmiercią na krzyżu ogłasza niezwykły testament, zlecając Matce jako syna na swoje miejsce, znajdującego się tam ucznia Jana (19,26-27), ale od dawna odczytujemy to zlecenie jako testament, w którym poleca trosce swojej Matki wszystkich swoich uczniów i wyznawców. W tejże Ewangelii znajdujemy także scenę, w której Matka Jezusowa wstawia się za ludźmi, którzy nawet nie są jeszcze uczniami Jezusa, skutecznie poleca ich sprawy wszechmocy swojego Syna, który mimo pewnych przeciwskazań wysłuchał Jej prośby i dokonał cudu (2,1-11). Mamy więc już w tej Ewangelii zapowiedź wstawiennictwa Maryi, troszczącej się o ludzkie potrzeby, podejmowanego wyłącznie z Jej własnej inicjatywy. A przy okazji Matka Jezusa spełnia rolę apostolską, gdy wskazując na Jezusa mówi sługom: "Czyńcie, cokolwiek wam powie". Dzieje Apostolskie ukazują nam Maryję w pierwszej wspólnocie powstającego Kościoła (1,14). Obraz ten pozwala nam sądzić, że Maryja pełni w nim rolę macierzyńską wobec wierzących, troszcząc się o nich i polecając ich swemu Synowi. Ostatnia wreszcie księga Pisma Świętego, Apokalipsa, w postaci Niewiasty, która rodzi Dziecię, ukazuje nam osobę Maryi jako obraz Kościoła, a może nawet jako obraz dawnego ludu Bożego, który wydaje na świat Jezusa, Boga-Człowieka, przekształcając się tym samym w nowy lud Boży - Kościół.

Odkrywanie roli Maryi

Z oficjalnych pism, pozostawionych przez Ojców Kościoła i pierwszych pisarzy kościelnych dowiadujemy się, jak powoli wzrastało zainteresowanie Maryją oraz Jej rolą, a tym samym powoli rozwijał się kult Jej osoby.

Z "Tradycji Apostolskiej", której redakcję przypisuje się św. Hipolitowi Rzymskiemu (+235) dowiadujemy się, że istniała praktyka, by katechumenom przyjmującym chrzest stawiać pytanie: "Czy wierzysz w Jezusa Chrystusa, Syna Maryi Panny?" A jeden z pierwszych pisarzy, św. Ignacy, biskup antiocheński i męczennik (+107) w Liście do Efezjan nazywał Maryję Matką Boga, wszak Jezus - pisał - narodził się "z Maryi i z Boga". Przypominał także, że Maryja była Dziewicą. Jego myśli są prostym rozwinięciem treści zawartych w Ewangeliach.

Św. Justyn męczennik (+167), pisząc dzieło polemiczne przeciw Żydom, "Dialog z Tryfonem", dowodził, że w Jezusie spełniły się proroctwa Starego Testamentu i jako przykład podawał tekst Iz 7,14, cytowany także w Ewangelii Mateusza (1,23): "Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel". Pisze, że "sam Bóg przepowiedział przez proroczego Ducha to, "co ludzie uważali za niemożliwe", "zanim to miało nastąpić, aby nie wątpili, lecz uwierzyli, gdy się to stanie". On też porównał rolę Maryi z rolą Ewy: "Ewa przez posłuszeństwo szatanowi stała się matką grzechu i śmierci wszystkich ludzi, Maryja przez posłuszeństwo Bogu stała się Matką Tego, który zniszczył dzieło szatana i uwolnił ludzi od śmierci wiecznej".

Porównanie Ewy i Maryi podjął także św. Ireneusz, biskup Lyonu (+202), wychodząc od porównania Jezusa do Adama, które rozwinął św. Paweł w Liście do Rzymian. Podkreślając znaczenie posłuszeństwa Maryi przypomina Jej oświadczenie i dalej rozwija swoje wnioski: "Dlatego posłuszna Dziewica powiedziała: "Oto ja służebnica Pańska, niech mi się stanie według twego słowa" (Łk 1,38). Jak Ewa [...] przez swe nieposłuszeństwo stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną śmierci, tak Maryja [...] przez swe posłuszeństwo stała się dla siebie i dla całego rodzaju ludzkiego przyczyną zbawienia". Także wobec Ewy Maryja jest zasługująca, bo "zbawienie przychodzi na nią z Maryi". Swoje wywody Ireneusz podsumowuje: "Co dziewica Ewa związała przez swą niewiarę, to Dziewica Maryja rozwiązała przez swą wiarę".

Mamy tu coraz mocniejsze sformułowania, podkreślające udział Maryi w zbawieniu ludzi, wszak od Jej zgody Bóg uzależnił wcielenie, bez którego nie byłoby następnych etapów zbawczego dzieła Syna Bożego.

Homilie Orygenesa

Wiek III przyspiesza rozwój teologii, funkcjonują szkoły teologiczne i żyją pierwsi kościelni "uczeni". Klemens Aleksandryjski (+212), który założył tam "szkołę katechetyczną" porównuje Maryję do Kościoła, widząc w nich dwie dziewice i dwie matki.

Spośród olbrzymiej spuścizny pisarskiej Orygenesa (+254) nie wszystko się zachowało. To on prawdopodobnie pierwszy zastosował do Maryi tytuł "Theotokos" ("Bogarodzica", "Boża Rodzicielka"), który później trafił do orzeczenia dogmatycznego. Nie znajdujemy go wprawdzie w jego dziełach zachowanych w języku greckim, ale domyślamy się, że był on użyty w oryginale jego homilii do Ewangelii Łukasza, które przetrwały do naszych czasów tylko w łacińskim przekładzie. O użyciu przez niego tego tytułu świadczy starożytny historyk Sokrates. Mamy w polskim przekładzie dwie homilie Orygenesa związane z Jej nawiedzeniem św. Elżbiety. W jednej, poświęconej treści samego Nawiedzenia, analizuje napełnienie Elżbiety i Jana w jej łonie Duchem Świętym. Zwraca tam uwagę, że choć Ducha Świętego przekazuje Dziecię Jezus, które Maryja nosi w swoim łonie, to przecież Ona przyszła do Elżbiety, Ona miała taką potrzebę, Ona jest inicjatorką tego spotkania i napełnienia Duchem Świętym. Homilię tę Orygenes kieruje do katechumenów, zachęcając ich, by uwierzyli jak Maryja, ale w słowach o inicjatywie Maryi, która przynosi Jezusa, aby obdarzył Jana i Elżbietę Duchem Świętym możemy odkryć sugestię, że Maryja do wszystkich idzie z Jezusem i z Duchem Świętym.

Drugą homilię Orygenes poświęca rozważaniom pieśni Maryi "Magnificat". Przed Janem prorokuje Elżbieta, gdy kieruje do Maryi słowa powitania, przed narodzeniem Pana naszego Zbawiciela prorokuje Maryja. Jak grzech rozpoczyna się od kobiety i stąd przechodzi na mężczyznę, tak i zbawienie wchodzi na świat przez kobiety, aby i inne kobiety, pozbywszy się słabości swej płci, naśladowały życie i cnoty świętych, zwłaszcza tych, które nam teraz stawia przed oczy Ewangelia.

Ciekawe wnioski wysnuwa Orygenes z analizy treści Pieśni Maryi. Zwraca uwagę, że aby można było jak najbardziej "uwielbić Boga", należałoby w sobie maksymalnie udoskonalić ten obraz Boga, jakim jesteśmy, jaki w sobie nosimy. Wtedy właśnie ten wzór, ten obraz Boga będzie w naszej duszy uwielbiony.

Pierwsze ukazanie się Maryi

Te nasze uwagi pragnę zamknąć świadectwem św. Grzegorza Cudotwórcy (+ ok. 270), ucznia Orygenesa, który przygnębiony niepokojem, że herezja niszczy prawdziwą wiarę ludu, modlił się gorąco. I wtedy ukazała mu się Matka Jezusowa ze św. Janem dając mu pouczenie, które on zaraz spisał i wykorzystał w swej pasterskiej pracy. Jest to pierwsze świadectwo o ukazaniu się Maryi, troszczącej się o Kościół, mówiące także o potędze modlitwy do Niej kierowanej.

 

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się , żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?

Wspomóż nas

wesprzyj serwis

Różne teksty maryjne

  • Akt Oddania Matce Bożej Jana Paw...
    Podczas pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny, papież Jan Paweł II, 4 czerwca 1979 r., w przemówieniu na Jasnej Górze ponowił akt oddania narodu polskiego pod opiekę Maryi.
  • Biblijne podstawy różańca
    Modlitwa różańcowa jest więc ukazaniem drogi naszego zbawienia.Różaniec jest modlitwą mówiącą o życiu Jezusa i Maryi i o naszym życiu - dlatego włączamy do niej również te nasze sprawy.
  • Być Maryją
    Świadectwo.
  • Być rycerzem Maryi
    Z Aleksandrą i Karolem Wojtynami, małżonkami należącymi do Rycerstwa Niepokalanej (MI), redaktorami pracującymi w Wydawnictwie Ojców Franciszkanów Niepokalanów, rozmawia Dorota Mazur ("Czas Serca" wrzesień-październik 2010).
  • Bym mogła pomagać
    Świadectwo.
  • Cały czas kocha
    Świadectwo.
  • Co nam mówi wcielenie Syna Bożego?
    W Chrystusie Bóg naprawdę przyszedł na świat, wszedł w naszą historię, zamieszkał pośród nas, wypełniając w ten sposób głębokie dążenia istoty ludzkiej, aby świat stał się naprawdę dla człowieka domem... (z kazania Benedykta XVI, wygłoszonego na Kubie 27 marca 2012).
  • Co zrobiłaby Maryja
    Świadectwo.
  • Cudowny Medalik a symbole masońskie
    Jako organizacja tajemna masoneria posługuję się licznymi tajemnymi znakami... Błędem jest jednak dopatrywanie się ich wszędzie tam, gdzie są użyte podobne elementy.
  • Cytaty maryjne
    Jako organizacja tajemna masoneria posługuję się licznymi tajemnymi znakami... Błędem jest jednak dopatrywanie się ich wszędzie tam, gdzie są użyte podobne elementy.
  • Czułość Boga
    Fragment z książki ks. Carmelo La Rosa Mistrzyni czułości, 31 ścieżek ku Bogu.
  • Czy Maryja uzdrawia?
    Podczas wesela w Kanie, kiedy zabrakło wina, to właśnie Maryja powiedziała Jezusowi: "Nie mają więcej wina". Jezus odpowiedział Jej: "Nie nadeszła moja godzina, aby zrobić pierwszy cud", ale Maryja miała wiarę charyzmatyczną i wiedziała, że Jezus zrobi coś, co rozwiąże problem.
  • Duch i Oblubienica
    Jan Paweł II, papież, 18 maja 1986 r. w encyklice DOMINUM ET VIVIFICANTEM, wskazał na Maryję jako Oblubienicę Ducha Świętego.
  • Dzień Maryi
    "Wszyscy oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa, i braćmi Jego" (Dz 1,14). "Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwach" (Dz 2,42).
  • Dzień Matki Jezusa
    Nie zastanawiamy się nad nazwami dni tygodnia, chociaż używamy ich codziennie.A nazwy te mają swoją treść i swoją etymologię, a poza tym są powiązane z tajemnicami wiary.
  • El Gran Milagro - wielki cud
    Najbardziej wstrząsający cud maryjny z 1640 roku.
  • Królowo Polski
    Konferencja ks. Winfrieda Wermtera.
  • List do zakonników o peregrynacj...
    Peregrynacja kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej po wszystkich klasztorach męskich w Polsce rozpocznie się 16 października 2013. Z tej okazji abp Józef Michalik skierował do zakonników specjalny list.
  • Św. Ildefons o dziewictwie Maryi
    Fragmenty traktatu "O wieczystym dziewictwie NMP" św Ildefonsa z Toledo, w: Teksty o Matce Bożej. Ojcowie Kościoła Łacińscy, Niepokalanów 1981.
  • Święta Panna nad pannami
    Matka i Nauczycielka.
  • Święte i chwalebne jest ciało Dz...
    Z konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus papieża Piusa XII.
  • Świętymi bądźcie - z Tobą, Maryjo!
    Świadectwo.
  • Świetlany znak
    "Powierzmy samych siebie, nasze cierpienia i radości, życie moralne wierzących i wszystkich ludzi dobrej woli - Maryi, Matce Boga i Matce Miłosierdzia". Tak zachęcał nas papież Jan Paweł II w encyklice VERITATIS SPLENDOR, "Blask prawdy", którą ogłosił 6 sierpnia 1993 r.
  • Świt nowej epoki
    7 grudnia 1990 r., w wigilię uroczystości Niepokalanego Poczęcia, papież Jan Paweł II, w encyklice Redemptoris missio ("Misja Odkupiciela"), wskazał na Maryję jako wzór macierzyńskiej miłości jaka powinna ożywiać misjonarzy.
  • Macierzyńska troska Maryi
    30 grudnia 1987 r. Jan Paweł II, papież, w Roku Maryjnym ogłosił encyklikę Sollicitudo rei socialis ("o trosce społecznej Kościoła"). W zakończeniu encykliki wskazał, że Maryja "z macierzyńską troskliwością wstawia się za nami do swego Syna".
  • Macierzyństwo Maryi w ekonomii ł...
    Z konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II
  • Maryja a Eucharystia
    Konferencja ks. Winfrieda Wermtera.
  • Maryja pierwowzorem Kościoła
    Z konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen Gentium Soboru Watykańskiego II, z brewiarza, t.III, s. 1438.
  • Maryja pierwsza wśród wierzących
    Żyjemy w świecie, w którym "bycie pierwszym" stało się celem życia.
  • Maryja w działalności misyjnej C...
    Tobie, Jutrzenko zbawienia, powierzamy naszą drogę w nowym Milenium, aby pod Twoim przewodnictwem wszyscy ludzie odnaleźli Chrystusa, światłość świata i jedynego Zbawiciela. (Jan Paweł II, Akt zawierzenia Matce Bożej przyszłości świata).
  • Maryja w kapeluszu
    Czy Maryja nosiła kapelusz? Z pewnością nie było to nakrycie głowy popularne w Jej czasie. Malarze jednak późniejszych wieków czasami przedstawiali Ją z takim dodatkiem.
  • Maryja zamiast psalmów...
    Przychodzi czas, kiedy ludzie odkrywają maryjną drogę. Że jest najkrótszym szlakiem do Boga. Że to najpewniejszy sposób na zjednoczenie z Chrystusem.
  • Maryja, gwiazda nadziei
    Benedykt XVI o Maryi w encyklice "Spe salvi".
  • Maryja, Matka nadziei
    "Złożyliśmy nadzieję w Bogu żywym" (1 Tm 4,10) - fragment orędzia Benedykta XVI na XXIV Światowy Dzień Młodzieży.
  • Matka Boża w moim życiu
    Artykuł br. Eugeniusza M. Najducha (1924-2011), franciszkanina z Niepokalanowa, napisany 12 września 1987 r.
  • Matka żyjących
    25 marca 1995, w uroczystość Zwiastowania Pańskiego, papież Jan Paweł II na zakończenie encykliki EVANGELIUM VITAE ("Ewangelia życia") zwrócił uwagę na Maryję, Matkę odrodzonych do życia Bożego.
  • Matka miłosierdzia
    Jan Paweł II, papież, w encyklice Dives in misericordia pisał o Matce Bożej: "Maryja jest równocześnie Tą, która w sposób szczególny i wyjątkowy - jak nikt inny - doświadczyła miłosierdzia, a równocześnie też w sposób wyjątkowy okupiła swój udział w objawieniu się miłosierdzia Bożego ofiarą serca".
  • Matka naszego zawierzenia
    4 marca 1979 r. Jan Paweł II ogłosił pierwszą swoją encyklikę REDEMPTOR HOMINIS (ODKUPICIEL CZŁOWIEKA). W niej umieścił rozdział poświęcony Maryi, wskazując, że nikt inny, tak jak Ona, nie potrafi nas wprowadzić w Boski i ludzki zarazem wymiar tajemnicy odkupienia.
  • Matka uczniów
    Krótka wzmianka o Maryi w Dziejach Apostolskich dowodzi, że Jej obecność we wspólnocie wierzących była od początku dostrzegana, a Jej rola w niej wzrastała.
  • Miecz ducha
    Szybko odkryto: modlitwa na pierwszych różańcach nie tylko porządkuje życie duchowe pustelnika czy mnicha. Ona uzbraja go w broń skutecznie chroniącą przed atakami złego, który krąży wokół, by zaatakować i doprowadzić do grzechu. A nawet więcej: to nie tylko narzędzie skutecznej obrony! Różaniec pozwala pokonać zło, odepchnąć je, oczyścić świat z potęgi grzechu.
  • Mnie to nie grozi?
    Świadectwo.
  • Modliłam się o nawrócenie
    Świadectwo.
  • Modlitwa serca
    Piękno modlitwy różańcowej polega na tym, że jest niejako "dwupiętrowa". Z jednej strony wypowiadamy słowa: święte, najważniejsze w ludzkim języku. Kierujemy je do Ojca w niebie i do Matki Zbwiciela. Chwalimy Trójcę Świętą. "Drugie piętro" to nałożenie na kierowane do nieba słowa zadumy serca, zatrzymania się nad tym, co w dziejach świata najważniejsze - nad tajemnicą naszego zbawienia. Czynimy to za pomocą rozważania różańcowych tajemnic.
  • Modlitwa ustna
    Kiedy człowiek otwiera usta, by rozmawiać z Bogiem, niebo pochyla się nisko, aby słuchać ludzkiego szeptu. Zarówno Biblia, jak i Tradycja Kościoła, a także wielkie maryjne objawienia zapewniają, że modlitwa ustna ma wielką wartość przed Bogiem. Czy nie od niej zaczęła się historia świętego Różańca? Tak, bo człowiek modlący się w sposób najprostszy - ustami - szybko odczuwa bliskość Boga. W sercu... I wtedy do jego modlitwy dołącza się i ono. Przede wszystkim ono.
  • Modlitwa ustna inaczej
    To zaledwie pierwsza garść bogactwa Różańca wyciągnięta ze skarbca tej maryjnej modlitwy. Jest ich tak wiele, że z zadziwieniem przyglądamy się Różańcowi - modlitwie, którą, jak uczył Jan Paweł II, "trzeba odkryć na nowo".

Ostatnio na forum

Najnowsze tematy
Najciekawsze tematy

Losowy wątek

Tak zgodzę się z tym co jest wyżej napisane. Ale jest jeno "ale". Czy czasem jak ci "wierni diecezjanie" nie są, że się brzydko wyrażę, "zaprogramowani" na to co powie O. Rydzyk? Znam osobiście kilkanaście osób, które uważają wręcz za Święte to co powie O. Tadeusz w Radiu. Czy to nie jest z jakiejś strony manipulacja ludźmi?
Sorridente · 29-04-2010 23:51

Reklamy Google